sobota, 17 listopada 2012

Poszukiwanie pracy - CV


jak znaleźć praceZawsze warto szukać dobrej pracy. Obecnie nastały takie czasy, że trzeba szukać jakiejkolwiek pracy, ale samo poszukiwanie nie wystarcza. Kandydatów na dowolne stanowisko jest tak wielu, że znalezienie pracy "z ogłoszenia" (bez znajomości) graniczy z cudem, a na Urząd Pracy z pewnością nie ma co liczyć. Z tego też powodu warto zwiększyć swoje szanse w każdy możliwy sposób. Jak ze wszystkim - najlepiej zacząć od początku. Pierwszą rzeczą, po której pracodawca nas poznaje, dzięki której dokona wstępnej selekcji jest oczywiście CV (Curriculum Vitae). Wszyscy, którzy szukali kiedykolwiek pracy z całą pewnością je pisali i przesyłali do pracodawcy, jednak znakomita większość robi to źle. Na szczęście niewiele pracy potrzeba, żeby dodać sobie kilka punktów dokonując drobnych zmian w swoim źle przygotowanym CV.

  • Zacznijmy od tego, co w CV powinno się znaleźć. Podstawowe punkty, to: Dane personalne i kontaktowe, Wykształcenie, Doświadczenie, Dodatkowe kursy, Znajomość języków, Zainteresowania. Najlepiej w tej kolejności, czyli zaczynając od najważniejszego - tego czego oczekuje pracodawca. 
  • Starajmy się, aby każdy punkt brzmiał rzeczowo i był jak najkrótszy - pracodawca będzie przeglądał CV po łebkach, dopiero kiedy coś go przyciągnie zagłębi się dokładniej. 
  • Imię nazwisko, data urodzenia, miejsce zamieszkania, telefon, e-mail - to wszystkie dane personalne i kontaktowe. Nie potrzeba nic więcej (kobiety często wpisują także stan cywilny oraz posiadane potomstwo - czasami to za dużo w tym miejscu).
  • Wykształcenie opisujemy od ostatnio ukończonych szkół. Wiele osób zaczyna od początku swojej edukacji, a pracodawcę będzie interesował głównie ostatnio ukończony kierunek. Jeśli ostatnio ukończonym kierunkiem jest coś nie do końca związanego z charakterem pracy - przenieśmy to do pozycji "Dodatkowe kursy". Część z Wykształceniem zostanie przez pracodawcę sprawdzona pod kątem spełniania wymogów.
  • Doświadczenie zawodowe - tu także zaczynajmy od najświeższych danych. Jeśli jakaś praca nie pasuje, by ja tutaj umieścić (zbyt krótki staż, coś całkowicie nie istotnego), nie umieszczajmy tego tutaj. Należy za to przedstawić w skrócie od kiedy do kiedy i w jakiej firmie się pracowało a także obejmowane stanowisko lub w skrócie zakres obowiązków. Im bardziej skondensowana informacja tym lepiej.
  • Dodatkowe kursy - wymień w punktach przebyte kursy, uzupełnij usunięte z "Wykształcenia" pozycje. Zacznij od najbardziej istotnych kursów - tu chronologia nie jest aż tak istotna. Nie zapomnij o posiadanych uprawnieniach (jak na przykład prawo jazdy)
  • Języki uszereguj stopniem zaawansowania.
  • Wybierz takie ze swoich zainteresowań, które są zbliżone do charakteru poszukiwanej pracy, ale pamiętaj, że musisz wykazać się wiedzą na temat swoich zainteresowań. Podczas rozmowy o pracę często pada pytanie o zainteresowania, by sprawdzić w jakim stopniu znasz się na tym, o czym informujesz pracodawcę.
  • Kiedy wszystko napisane jest już w dobrej kolejności zadbaj o formatowanie tekstu. Wyjustuj go, dobrze zaznacz poszczególne działy, wytłuść to co najistotniejsze (przeważnie daty). Pamiętaj, że strona wizualna Twojego CV jest dla pracodawcy Twoją wizytówką staranności i schludności.
  • Kiedy tekst jest już podzielony zadbaj, by dobrze rozkładał się na stronie - idealnie jest gdy CV zajmuje jedną stronę A4. Jeśli zajmuje więcej niż dwie, nie jest najlepiej - pracodawca może nie mieć ochoty tyle czytać (wyjątkiem jest doświadczenie zawodowe - jeśli posiadasz go tak dużo, musisz je umieścić).
  • Gdy przesyłasz CV w formie elektronicznej, poświęć chwilkę czasu i przekonwertuj je na format PDF. Niesie to za sobą szereg pozytywów - Twoje CV nie zostanie zmienione (nawet przez przypadek) podczas drukowanie, nie rozjedzie się przy zmianie drukarki, marginesów. Pracodawca nie zauważy w jaki sposób sformatowałeś tekst - być może gdzieś zdarzyła się podwójna spacja, niepotrzebny enter itp. Pokażesz swój profesjonalizm i zaangażowanie a także umożliwisz otwarcie pliku niezależnie od posiadanej wersji oprogramowania.
  • Przesyłając więcej dokumentów (list motywacyjny itp.) zadbaj o to, żeby wszystkie przesłane były w tym samym formacie (a nie w różnych wersjach Worda na przykład).
  • Nie zapomnij o zgodzie na przetwarzanie Twoich danych na potrzeby rekrutacji.


Stosując się do tych zasad znacząco zwiększysz swoje szanse na rynku pracy i wyróżnisz się na tle innych. Ażeby zwiększyć swoje szanse jeszcze bardziej - zapoznaj się z publikacją "Metody Poszukiwania Pracy". Dowiesz się z niej jak szukać pracy, jak zmotywować się do zmiany pracy, jak stworzyć profesjonalne CV oraz list motywacyjny, jak się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej oraz jakich dokumentów urzędowych będziesz potrzebować.

Powodzenia!


1 komentarz:

  1. Urzędy Pracy mają swoją ofertę, jednakże istotne jest to, aby wykorzystywać inne możliwości poza tą.

    Zapraszam do mojego bloga:
    www.profesjonalny-doradca-zawodowy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń