piątek, 13 maja 2022

Nie oszczędzaj!

Wśród wielu, wielu rzeczy, na których warto oszczędzać, są także takie, na których oszczędzać nie warto. Ten "zdumiewający" fakt to oczywistość, ale tym razem chodzi mi o specyficzną grupę produktów, na której do pewnego momentu starałem się oszczędzić, natomiast kiedy zrozumiałem, że nie warto, moje życie zupełnie się zmieniło. Na lepsze.

Istnieją opinie, że na rzeczach dobrej jakości oszczędzamy, ponieważ służą nam dłużej. Niestety, te opinie nie do końca sprawdzają się w życiu. Jeśli przeciętnej jakości buty z sieciówki, za które zapłaciłem 70 PLN przetrwają tylko jeden sezon, to w następnym roku kupię następne. Jeśli kupiłbym markowe buty dobrej jakości za 500 PLN, to istnieje jedynie niewielka szansa, że nosiłbym je przez pięć kolejnych sezonów, a nawet jeśli, cena za sezon to aż 100 PLN. Żadna oszczędność. W tej cenie mam aż 7 tanich par, w dodatku co roku może to być inny model, fason, kolor i co najważniejsze, co roku będę miał NOWE buty. Nawet ubrania dla dziecka lepiej kupić używane, niż markowe, dobrej jakości nowe, które po prostu są nieprzyzwoicie drogie. A dziecko w podobnym tempie zniszczy zarówno te lepsze, jak te gorsze (a jeśli nie zniszczy, to z nich wyrośnie).

Nawet meble bardziej "opłaca się" kupić te przeciętnej jakości, jednak z nieco innego powodu. Zgadzam się, że istnieją meble, które przeżyją całe pokolenia, jednak te konkretne meble są o kilka rzędów wielkości droższe niż ich odpowiedniki, a przyszłe pokolenie na nich nie zaoszczędzi, bo prawdopodobnie będzie miało inny gust i po prostu je wymieni. Inna sprawa, że może sprzedać je z zyskiem, jako antyki.

O sprzęcie elektronicznym nie ma co mówić - nawet ten najlepszy w każdej chwili może przestać działać (najczęściej zaraz po upływie terminu gwarancji), więc jest to istna loteria. Tak jest po prostu projektowany. Inna sprawa, że tak jak o wszystko inne, możemy o niego dbać, by działał dłużej. Niestety część sprzętu zestarzeje się czy tak czy siak (na przykład komputery), zatem zakup nowego będzie koniecznością.

Na czym nie warto oszczędzać?


Co więc miałem na myśli pisząc, że istnieje grupa produktów, na których nie warto oszczędzać? Jakie spostrzeżenie miało tak wielki wpływ na moje życie? Otóż na myśli miałem narzędzia!

Już prosta wkrętarka akumulatorowa - posiadałem tak zwane bezfirmowe, które owszem działały i używałem ich. Kiedy jednak pierwszy raz spróbowałem posłużyć się sprzętem dobrej jakości (a nie przesadnie drogim) dokonałem życiowego odkrycia - to urządzenie jest lepsze. Drobne domowe prace stały się, może nie przyjemnością, ale czymś co da się wykonać szybko i bez problemów. 

Natychmiast zakupiłem najpotrzebniejsze elektronarzędzia i zwykłe narzędzia lepszej jakości i cieszę się nie tylko trwałością (nie zepsuły się po upływie gwarancji, łatwo dokupić pasujący osprzęt - szczególnie akumulatory, które pasują także do innych urządzeń), ale prace wykonywane z ich pomocą są po prostu o wiele prostsze, a ja oszczędzam dużo czasu. Wszystko jest warte tego, by po prostu wykonać daną czynność, a nie "zmagać się" z problemem, kiedy wywiercenie dziurki w desce, czy użycie wkręta urasta do rangi wydarzenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz