sobota, 21 września 2024

Pisz własne instrukcje

Żyjemy we wspaniałych czasach, kiedy wielu przydatnych rzeczy możemy nauczyć się z Internetu. Przykładem niech będzie ten serwis, w którym bez problemu sprawdzisz jak dokonać podstawowych napraw w swoim samochodzie. Baza sześćdziesięciu tysięcy filmowych porad obejmuje wszystkie popularne (w zasadzie wiele mniej popularnych także) marki samochodów. Już sam popularny YouTube obfituje w poradniki na każdą okazję, a korzystanie z nich jest bezpłatne. Warto więc korzystać, kiedy potrzebujesz coś naprawić, ugotować, stworzyć, etc.

Część tych porad jest jednak bardzo uniwersalna, a to znaczy, że przeznaczone są dla każdego, dzięki temu, że są w pewien sposób uśrednione. Słowem - działają, ale mogłyby działać lepiej w tym jednym konkretnym przypadku, którego akurat my potrzebujemy. Musimy więc go dopasować do naszych potrzeb.

Kiedyś chciałem się dowiedzieć jak wymienić filtr w lodówce. Oryginalna instrukcja nie była dobrze przygotowana, a film instruktażowy dotyczył innego egzemplarza lodówki. Skonsolidowałem więc film (inna lodówka) i instrukcję (właściwy model) i doszedłem do tego co i jak. Rzecz w tym, że kiedy minął okres ważności filtra i znów trzeba go było wymienić, nie pamiętałem już jak to się robi i cały proces musiałem zaczynać od początku. Ale za trzecim razem nie musiałem już szukać! I Ty także nie musisz, jeśli weźmiesz sobie do serca moją radę.

Kiedy znajdziemy właściwe rozwiązanie, które idealnie działa w naszym, konkretnym przypadku, warto je sobie zapisać. Można odnieść się do konkretnego filmu i zapisać różnicę, albo stworzyć instrukcję w punktach, rzecz w tym, by nie tworzyć jej od zera za każdym razem.

Wskazówką niech będą notatki kuchenne naszych babć. One nie spisywały przepisów "na wiarę", tylko wypróbowywały, zmieniały i udoskonalały. I dopiero te udoskonalone wersje trafiały do zeszytu. To dzięki niemu przetrwały do dziś i nadal smakują wyśmienicie. Gospodynie kuchenne wiedzą jak adaptować przepisy do swojego smaku. To samo powinniśmy robić z innymi poradami - od wymiany żarówki w samochodzie poprzez odmrażanie lodówki aż po sposób na piękne pakowanie prezentów i farbowanie ubrań. Jeśli tylko ulepszasz jakąś instrukcję - zapisz ją dla siebie, nagraj film albo zrób zdjęcia.

Ten wpis to sposób na kolejną "listę" przydatnych rzeczy, którą warto przygotować, a o robieniu list pisałem dwa tygodnie temu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz