niedziela, 3 lutego 2013

Ceny biletów ZTM Warszawa


To, że nowe ceny biletów ZTM są wysokie, to wszyscy wiedzą i nie ma się nad czym rozwodzić. Warto jednak wiedzieć w jakich przypadkach bardziej opłacalny jest przejazd "na bilecie" jednorazowym, a kiedy na okresowych biletach na okaziciela lub imiennych.

  • Ceny biletów jednorazowych to odpowiednio 4,40 PLN dla biletów na pierwszą strefę oraz 7,00 PLN dla biletów obejmujących poruszanie się w obu strefach. 
  • Bilety krótkookresowe dobowe kosztują odpowiednio: 15,00 PLN za bilet dobowy na 1 strefę i 24,00 PLN za bilet na strefy 1 i 2. Oznacza to, że jeśli w czasie doby jeździć będziemy maksymalnie 3 razy - bardziej opłaca się kupno biletu jednorazowego. Jeśli natomiast zamierzamy jechać 4 i więcej razy - bilet dobowy jest dobrym rozwiązaniem. Warto pamiętać, że jest to bilet na okaziciela, a więc poruszać się za jego pomocą może dowolna osoba, która go posiada. Jeśli więc rano jedziemy w jakieś miejsce i wracamy (2 przejazdy), to po południu możemy przekazać go żonie, żeby wykorzystała kolejne dwa (lub więcej) przejazdy - wtedy także bardziej opłaca się korzystać z biletu okresowego.
  • Bilety krótkookresowe trzydniowe, także na okaziciela, kosztują 30,00 PLN (strefa 1) oraz 48,00 PLN (strefa 1 i 2). Są dokładnie dwa razy droższe od dobowych, a więc jeśli w ciągu trzech, następujących po sobie dni kalendarzowych potrzebowalibyśmy co najmniej dwóch biletów dobowych, lepiej zakupić bilet trzydniowy. Także w przypadku, gdybyśmy odbywali w ciągu tych trzech dni co najmniej siedem przejazdów (ale rozłożonych tak, że każdego dnia były by to co najmniej dwa przejazdy) oszczędzimy na bilecie.
Tu niewielka dygresja. W przypadku, gdybyśmy w ciągu trzech dni podróżowali w sposób: jednego dnia dowolnie duża liczba przejazdów a w dwa pozostałe, w sumie jedynie trzy przejazdy - bardziej opłaci się jeden bilet dobowy oraz trzy jednorazowe. Także warto zwrócić uwagę, że bilet dobowy jest ważny 24 godziny, a więc jeśli skasujemy go o 16, to ważny jest do godziny 16 następnego dnia, podczas gdy bilet trzydniowy ważny jest zawsze do godziny 23.59 trzeciego dnia od dnia skasowania (czyli do "pojutrza"). Tak więc możliwe jest korzystanie z biletu dobowego przez dwa dni, jeśli pierwszego dnia wykorzystamy bilet wieczorem, a następnego od rana. 

  • Bilety długookresowe imienne 30-dniowe kosztują odpowiednio 100,00 PLN dla strefy 1 i 196,00 PLN dla stref 1 i 2. Oznacza to, że jeśli w czasie 30 dni jeździmy przynajmniej 23 razy (w przypadku biletu na strefę 1) i więcej niż 28 razy (w przypadku biletu na obie strefy), bardziej opłaca się nam kupno tego właśnie biletu niż biletów jednorazowych. Każdy miesiąc (30 dni) ma przynajmniej 4 weekendy, a więc jeśli podróżujemy tylko w weekendy, dla strefy 1 jest to lepsza opcja niż bilety trzydniowe, a dla strefy 1 i 2 będzie to opcją równoznaczną (ale na bilecie 30-dniowym mamy możliwość jeździć także w inne dni). Jeśli zaś podróżujemy jedynie jeden dzień w tygodniu wystarczy nam tańszy bilet dobowy. Także dla przejazdów minimum 6 (dla strefy 1) i 7 (dla strefy 1-2) w tygodniu bilet 30-dniowy jest bardziej opłacalny niż bilety jednorazowe.
  • Bilety długookresowe, imiennie 90-dniowe to koszt 250,00 PLN (bilet dla strefy 1) i 474,00 PLN (dla strefy 1 i 2), co stanowi dwu i pół krotny (2,42 razy dla strefy 1 i 2) koszt biletu 30-dniowego. Opłacalne są, gdy w okresie 90-ciu dni podróżujemy minimum 57 razy (strefa 1) lub 68 razy (strefa 1 i 2), czyli odpowiednio dla 5 i 6 przejazdów tygodniowo. Odnosząc tą cenę do biletów krótkookresowych - dla strefy 1 w tej cenie kupimy mniej niż 17 biletów dobowych i mniej niż 9 biletów trzydniowych przy prawie 13 tygodniach mieszczących się w okresie ważności. W przypadku strefy 1-2 biletów dobowych możemy kupić mniej niż 20 a trzydniowych mniej niż 10.
  • Istnieją także bilety długookresowe na okaziciela (jedynie dla stref 1 i 2), które kosztują 230,00 PLN (30 dni) i 600,00 PLN (90 dni). Opłacalne są wyłącznie w przypadku, gdy więcej niż jedna osoba może z nich bezkonfliktowo korzystać (członkowie rodziny pracujący w systemie zmianowym, na niezazębiających się zmianach). Analiza tego rozwiązania jest tak zawiła, że uzasadnienie ma tylko przeprowadzenie jej dla konkretnego przypadku.
Mam nadzieję, że ten wywód pozwolił Wam, drodzy czytelnicy, na szersze spojrzenie na możliwości jakie daje stosowanie różnych biletów ZTM i pokazał które bilety z powodzeniem mogą być używane w jakiej sytuacji. Dla tych, którzy lubią mieć święty spokój i podróżować czym chcą, polecam stosowanie biletu 90-cio dniowego i ładowanie go cyklicznie.

2 komentarze:

  1. Również pokazał zdzierstwo wyżej wspomnianej instytucji. Płace realne spadają, bezrobocie rośnie a przejazd komunikacją staje się luksusem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Paliwo drożeje i bilety tego nie pokryją - z jednej strony. Z drugiej strony - firmom prywatnym opłaca się przejmować poszczególne linie, więc da się zarobić...

      Jedno jest pewne - robi się drogo i zanim się wsiądzie trzeba się dwa razy zastanowić, a nie powinno tak być (przy tych zarobkach) - dojazd do pracy robi się coraz mniej opłacalny,

      Usuń