czwartek, 19 lutego 2015

Przywiązanie do Marki

Niedawno byłem na większych zakupach ze znajomymi (swoją drogą - bardzo polecam to doświadczenie z kilku powodów*) i zaobserwowałem kilka ciekawych zachowań. Okazuje się, że kupują sporo produktów, na które nie zwróciłbym uwagi - głównie z powodu ceny. Mam tu na myśli takie rzeczy jak papier toaletowy, żel do kąpieli, płyn do naczyń czy do czyszczenia itp. Oczywiście zapytałem znajomych dlaczego. Odpowiedzieli, że używają tej marki, bo im odpowiada. Dla kogoś innego byłoby to może wystarczające wyjaśnienie, ale ja oczywiście poprosiłem o coś więcej. Okazało się, że:
  • kupili ten produkt kiedyś, bo był tani (i kupują go dalej nie patrząc na cenę, choć teraz już wcale tani nie jest),
  • nie próbowali innych produktów (bo nie przyszło im to do głowy),
  • nie wiedzieli, że są inne produkty tego typu,
  • ktoś (nie pamiętają kto) im go polecił,
  • nie patrzyli na ceny.
Następnie poleciłem im to, czego sam używam. Część oczywiście nie spotkała się z akceptacją, bo każdy ma inne potrzeby, natomiast część produktów zamienili na proponowane przeze mnie. Okazało się później, że były to produkty lepsze, równie dobre lub gorsze, ale niewspółmiernie tańsze od wcześniej kupowanych.

Polecam zrobić rewizję swoich zapatrywań na najczęściej kupowane produkty, otworzyć umysł będąc w sklepie i przynajmniej wypróbować tańsze zamienniki "swoich" marek. Może się okazać, że tutaj drzemią oszczędności.

* A dlaczego warto chodzić na zakupy ze znajomymi?
  • poszerzamy horyzonty, dowiadując się o produktach, których nie znamy, a które mogą okazać się tańsze / lepsze od tych, które kupujemy,
  • poznajemy "topografię sklepu" w sposób wcześniej nam nie znany - być może odkryjemy działy i produkty, o których istnieniu nie mieliśmy pojęcia,
  • utwierdzimy się w przekonaniu, że kupujemy najtaniej, a dzieląc się tą wiedzą pomożemy znajomym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz